AGENDA
Spel:
Beaudil Elzenga en David Geysen
Geluidsontwerp:
Carl Beukman
Lichtontwerp:
Jorg Schellekens
Toneelbeeld:
Vasilis Apostolatos
Kleding:
Chiron Floris
Tekst:
David Geysen
Spel coaching:
Willibrord Keesen
Film:
Mischa Lind
Techniek:
Robert Schmidt
Productie:
Alec Martel
Sylvia Plath en Ted Hughes hadden een stormachtige relatie en worden gezien als de meest toonaangevende dichters van hun generatie.
Plath (1932 – 1963) leed gedurende haar korte volwassen leven aan een ernstige vorm van depressie. Uiteindelijk pleegde ze op 30 jarige leeftijd zelfmoord door haar hoofd in de oven te leggen. Ze liet alles achter: haar werk, haar droom, haar geliefde Ted, hun kinderen Frieda en Nicholas, maar ook zichzelf: voor altijd.
Hughes (1930 – 1998) brak door met de bundel ‘Havik in de regen’ en werd jaren na de dood van zijn vrouw en ook zijn tweede vrouw en kind (identieke zelfmoord) benoemd tot Poet Laureate: de hoogste titel voor een dichter in het Verenigd Koninkrijk. Ook kreeg hij het beheer over Plaths persoonlijke en literaire nalatenschap. Het bekendste werk van Plath is de dichtbundel ‘Ariel’ die postuum verscheen en haar wereldberoemd maakte, maar hij vernietigde haar laatste dagboek waarin zij hun laatste jaren samen beschreef.
“ik heb hem zelf besteld
deze keurige houten kist
vierkant als een stoel en te zwaar haast om te tillen een doodkist voor een dwerg zou ik zeggen
of een vierkante baby
als er niet zo’n geraas uit klonk”
‘the arrival of the bee box’
uit Ariel, Sylvia Plath
THEATERKRANT:
DÉGRADÉ ZWAAIT AF MET AANGRIJPEND STUK OVER LIEFDE EN DOOD